Tolkningens kraft

På väg hem från skolan fick jag reda på att Emmah var sjuk. Så nu ska jag försöka skriva en stor tenta och ta hand om ett sjukt barn.
Hade detta hänt för ett år sedan, hade jag spårat ur, blivit riktigt stressad, men nu, jag vet att jag kommer klara det.
Även fast det kommer bli riktigt jobbigt, suck, det jobbiga är, varför nu?
Men men..
Både hon och jag har vilat nu en stund, och nu ska jag sätta mig och plugga en stund.

Tänkte på en sak innan, att skriven text är egentligen vädigt farligt, allt kan tolkas och allting blir relativt. En teori kan tolkas olika beroende på läsaren, lickaså en helig skrift. Till och med den här texten, bloggen kan tolkas helt olika. Jag är rätt nerutral när jag skriver detta, men beroende på er och hur ni läser kan denna texten tror ni er kanske tolka mig, eller tolka den aggresivt, tolkningen är oändlig.
Alltså, kan en människa, med karisma, tolka någonting och sedan få en stor folk mängd att tolka den likadant.
Tänk vilket makt ord besitter, men samtidigt, vilken fara det kan vara/bli.

Kommentarer
Postat av: joanna

å nu sitter jag själv här och skriver på min Ret, och av ren reflex så loggar jag in och läser din blogg.

åh vad är det första som slår mig - jo att du skriver att Emmah är sjuk. Tolkning var det ja.. hur svårt sjuk är hon? är det bara som man verkligen hoppas att hon är förkyld bara..? eller ska jag börja bli orolig?!!!!

2009-02-17 @ 22:34:13
Postat av: camilla

När man läser en text så är det i bland lite beroende på vilken sinnestämmning man har just när man läser texten som blir det avgörande för hur man tolkar den... kan jag känna igen mej i alla fall... jag hoppas du fick sova lite längre i dag ... här e man uppe som vanligt ... pust... ha en bra dag...

2009-02-18 @ 06:41:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0