Vad ser du i spegeln?

De flesta har väl sett den här reklamen.



En del tjejer ser det här framför sig när de tittar i spegeln,
Men min fråga är hur många av oss som kanske ser något annat än det faktiska när vi står framför spegeln?
Det behöver inte vara i så drastiska fall som detta, men vi tjejer (oftast) har ofta en snedvriden bild på oss själva och hur vi bör se ut.
Jag kan bara utgå från mig själv som ett exempel, ibland tycker jag att mina höfter är skitstora i förhållande till min kropp, ibland tycker jag de är lagom. Ibland tycker jag att hela min kropp är oproportionelig, med alldeles för små bröst osv.

Men vem är det som skapar idealet på hur man ska se ut?
Alla är vi födda olika, och vi har varit det sedan urminnes tider.
Varför är det då så svårt att acceptera sig själv, eller att bli accepterad för sin olikhet?

Samhället skapar normer och det mesta nu för tiden är sexifierat.
Allt handlar om hur attraktiv du är och hur du ser ut.

Många kan tycka att killarna späder på detta, och det gör de, alla har vi väl någon gång varit med om mer eller mindre negativa komentarer om hur vi ser ut. Jag har varit med om detta flera gången.
Men, det viktigaste är nog hur vi tjejer reagerar till detta, och hur vi accepterar varandra.
För många gånger är det faktiskt vi tjejer som tittar snett på varandra, och pratar negativt om andra.
Problemet handlar mycket om hur vi behandlar varandra och hur vi ser på andra, som tjejer och vårat utseende.
Istället för att fokusera på hur andra ska se ut, på hur vi andra ska se ut borde vi kanske acceptera det naturliga mer, sätta gränser för hur mycket av media vi ska ta åt oss över, vi skulle till och med kunna styra medias utbut av just smala modeller och perefekta kroppar.

Det
naturliga är perfekt för mig. Och jag tänker inte låta någon annan påverka det. Inte ens andras kommentarer.
Min kropp är perfekt, speciellt då jag vet hur bra och perfekt den fungerar i samband med min dotters födelse.
Sedan kanske mitt inre inte är perfekt.
Ni är också perfekta i er naturliga kroppen.
Naturen har väldigt sällan skapat något fel, men vi människor skapar och gör fel hela tiden!!

Jag ska sluta dömma andra så hårt.
Det tycker jag vi allihopa ska.
Tillsammans kan man påverka samhället.


Kommentarer
Postat av: Alician

Bra sagt, verkligen! Jag tror det mkt är vi tjejer som saboterar för varandra pga avundsjuka, konkurrens eller nåt annat. Vi har glömt vårt systerskap!

2009-04-28 @ 21:16:59
URL: http://ladygreen.blogg.se/
Postat av: joanna

jag tycker det är bra att du skriver sådant på din blogg beccis, det är många i olika åldrar som aldrig blir nöjda, problemet är bara att det går ner i åldrarna vilket skapar ett sjukt samhälle - att sluta äta vid 10år ålder för att man är rädd för fettma, eller att man äter sig så stor att skelettet skadas. det är lixom inget "mitt emellan" och detta kommer att få oerhörda konsekvenser när dessa barn skapar sin "perfektionism" ...

2009-04-28 @ 21:43:55
Postat av: jennifer

bra skrivet Rebecca!

2009-04-28 @ 22:41:15
Postat av: Malin

Bra skrivet! :)

2009-04-29 @ 10:14:33
URL: http://malinmalin.webblogg.se/
Postat av: Therese

very good siss! Veru good! Men jag tror snart att det kommer bli mer och mer "vanliga" modeller som dyker upp. det ser man lite smått att det börjar bli. tex dove har ju den reklamen där det står vanliga tjejer i underkläder..

Vi är snygga tjejer! ;)

2009-04-29 @ 14:18:02
URL: http://thisoneday.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0