Gladiator

Nu har jag tittat på filmen Gladiator, ungefär 9 år efter den släpptes.
Jag brukar vara lite efter beträffande just filmer.
Men å andra sidan, så har faktiskt människan överlevt rätt många årtionden utan film och tv så jag känner inte att jag måste prioritera detta mer.



Vad lärde jag mig av filmen ? Olika repliker, citat och annat som filmen speglade. De flesta saker är tagna direkt från replikerna.

Det vi gör i livet, ekar efteråt ut i Universum - Sant, kanske mer sant än vi tänker på. Allt vi gör, enskilda eller inte ekar ut i universum mot framtiden. Historia skrivs, och vi påverkar den. Det påverkar vår omgivning, våra barn och kanske en dag när vi snubblar på någon, som på detta sätt kommer för sent till något och är med om något annat, precis på detta sätt skrivs historia, och vi påverkar den.

När allt rasar omkring dig, inser du vad som är viktigt - Så sant, vad är egentligen viktigt. Det här ämnet tog jag upp tidigare, men det är värt att tas upp igen. När folk är, tex ute i krig, vad brukar de sakna mest? Sin fru, sina barn och sin familj. Sitt enkla boende, sitt gamla liv.

Döden ler åt oss alla, det enda du kan göra är att le tillbaka - Man kan tolka detta på en mängd sätt, vrida och vända på det i evigheter. Tar en djupare diskution om det en annan gång

Jag lever bara för min familj, att få hålla dem i mina armar igen. Allt annat är stoff och damm - Maximus sa så i filmen

Vinn över människorna, så vinner du frihet - Om vi pratar politik, här kan du komma långt

Vad vill jag bli ihåg kommen som? Vad var meningen med mitt liv? - Vad vill du kunna se tillbaka på när du är gammal?

Vishet, ära, mod och måttfullhet - 4 viktiga saker i livet

Principfast - Glöm inte att bra principer ska man aldrig släppa på

Jag har känt mig ensam i hela mitt liv, förutom med dig - Bevis på kärlek, men känner vi inte oss alla rätt ensama rätt ofta?

Jag hade en dröm - Sluta aldrig drömma

Jag var lycklig, men jag insåg det inte förrän det var borta - Se på vad du har, känn efter nu. Är du lycklig nu? Nöjd? Känn efter då och då. Känn efter på riktigt, för nuet är nu. Är du lycklig precis just nu?

Godnatt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0