En tysk, en svensk (jag) och skola

Idag var det faktiskt en riktigt intressant dag.
Skolan var lång, men på lunchen satte sig en Tyska bredvid oss, och vi började prata. Hon pratade flytande svenska men med den där gulligt tyska brytningen, och hon var väl i ungefär 40 års åldern.
På något sätt började vi prata om Svenskar, kommer dock inte riktigt ihåg hur vi började prata om det, men det var något om att Sverige har så många regler så det blir svårt för den enskilda individen att kunna göra något åt det, och då blev jag irriterad (igen) på samhället, men påpekade också, att den enskilda individen i samhället samtidigt får skylla sig själv för att det ser ut som det gör med metropoler, höga taxer, momser ochsåvidare, och där pekade hon på mig och höll med,
Precis så är det här i Sverige sa hon, ni är aldeles för konflikträdda och alldeles för passiva, och hon menade på att hon själv växte upp under förutsättning att alltid ifrågasätta allting, här i Sverige bara accepterar vi allting.
Sedan pratade vi på om att den enskilda individen faktiskt kan göra någonting, men man får räkna med en hel del motvind, och att man många gånger kommer känna sig som en studsboll som studsar in i väggar, och fram och tillbaka mellan instutioner, kommuner och lagar, men ALLTING går bara man vill.
Snacka om motiverande att prata med henne, och vilket skjuts jag fick framåt att tänka, jag kan, jag vill och jag ska. (ska bara komma på vad det är jag ska) men mycket handlar om att tänka positivt.
Varför känner inte fler så, att det måste finnas något bättre än så som samhället ser ut nu, att vi kan göra samhället och Sverige mycket bättre än vad det är nu, där människan kan vara mer fri, och ha fler möjligheter.?

Vi måste nog börja ifrågasätta mer, och sluta svälja allt, det räcker inte längre med att rösta vart 4:år, Sverige behöver förändring, mycket förändring, och nu snackar jag främst om att få ut Sverige på marknaden, vi bör i ett väldigt vackert land, vi har det rent, ovanligt rent, och vi är rätt bra på sophantering osv, men vi måste göra Svensken friare, och Sverige friare.

Vi började också prata om mig, eller vad jag skulle kunna jobba med sedan, jag blir ju med min utbildning en typ av Beteendevetare, med fokusering på hur människan i samhället mår, och hur jag skulle kunna få människan i samhället att må bättre.
Samt att jag är rätt intresserad utav hälsa, för mycket av den psykiska hälsan, hänger på din tränin och din kost.
Vilken underbar kombination. Det bästa är att denna kombination fungerar i alla länder, för detta är ju verkligen ett stort problem i de flesta i länder, den fysiska och psykiska hälsan.
Vilken ide.

Dagen har fortsatt positiv, min syster Thess hämtade Emmah så jag kunde hämta David på skolan.
Hans pappa hade skickat över ett packet från Usa, fylld med mat från Usa, som till exempel deras speciella barbecuesås till revben, äkta sirap till pannkakor, flingor som smakar enbart socker, makaroner och cheese i microugnsformat, och lite annat. Mycket av allt är gott, men oj vad med socker det är i ALLT. Haha, tur han tränar så mycket, annars skulle han vara en liten tjockis, hehe.

Ne men nu ska jag mysa lite med killen (fattar fortfarande inte att jag har pojkvän)  hehe, och sedan lägga emmah.
Skriver sedan så puss o hej!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0