Hur är en bra förälder, så här menar jag.

För mig är en bra förälder:
Det handlar inte om ålder för mig, eller hur mycket pengar man har. Det handlar snarare om hur man klarar av pressade och stressade situationer med sina barn. Hur man klarar av en vardag med sina barn, och vad man lär sina barn.
Mina barn ska absolut lära sig passa in i olika miljöer, jag är inte rädd för att ta med min dotter nästan över allt. Är vi på Maxi oxh handlar får hon gå lite själv också (varför tvinga barnen att sitta i kundvagnen hela tiden)
Min dotter går på dagis, vilket jag tycker är posotivt, hon lär sig visa hänsyn, dela med sig, leka med andra, samtidigt som hon lär sig ta plats (vilket behövs i dagens samhälle, du måste kunna använda dina armbågar då och då, hemskt att säga, men tyvärr)
Samtidigt tycker jag inte en bra förälder har sina barn 9 timmar om dagen på dagis, helt plötsligt är det samhället som uppfostrar, inte du längre.
Du som förälderr måste inse att det är du som bär huvudansvaret, ingen annan.
Min dotter, får inte allt, men ibland, för att hon ska lära sig att uppskatta det hon har, samtidigt som hon inte ska bli van vid att få allt.
En bra förälder försäker hitta balansgången mellan att visa det egna barnet att det är unikt, samtidigt som man ska lära det att visa respekt för andra, och att man själv respekterar andra.
Barn behöver vara ute mycket (föräldrar med) frisk luft är alltid bra, och lek och rörelse är riktigt viktigt.
Tv tittandet behöver minimeras, för att öka barnets egen fantasi.
Barn behöver inte ha så mycket leksaker som de har.
Barn mår bra av att ha långtråkigt då och då, då det ökar deras eget initiativ tagande.
Barn behöver inte ha allt, behöver inte alltid få allt, men samtdigt ska de bli behandlade med respekt, som egna individer, men, de ska också lära sig visa respekt, till bland annat sina egna föräldrar, lärare, äldre, ja alla egentligen.
Finns mycket mycket mer att srkiva, men jag behöver ERA åsikter och värderingar.

Jag vet att vissa nu kommer börja diskutera om varför jag tycker det är fel med 9 timmars dagis varje dag, men svara i stället på varför du tycker att en bra förälder ska ha sitt barn så.
Det är nämligen en stor glipa i dagens samhälle om hur man vill att föräldraskap ska vara, och hur det faktiskt fungerar i dagens samhälle, men arbetstider och lån som ska betalas osv.
Jag behöver era tankar och funderingar, och värderingar.

Vill ni inte kommentera, så kan ni skicka ett mail istället [email protected]

En sak man ska tänka på vad gäller alla barn, visst ska jag koncentrera mig på mitt barn, men era med, för det kanske är era barn som mitt barn kommer jobba tillsammans med, det kanske är er dotter som någon gång kommer utvöra en stor operation på mitt barn. Det kanske är era barn som tar hand om oss andra när vi blir gamla.
I ett samhälle behövs alla, och envar.

Kommentarer
Postat av: Sandra Li

oj vad mycket text. vem orkar läsa?:)

2008-11-24 @ 20:37:03
URL: http://ihuvudetpasandrali.blogspot.com/
Postat av: Lizette

Hej! Det viktigaste tycker jag är att barnen vet att man finns för dem och att man stöttar och vägleder, (gäller kanske mest lite större barn) Oavsett ålder så är det bästa man kan göra hela vägen att barnen lär sig att det finns konsekvenser av sitt handlande och att man får ta ansvar för vad man gjort. Jag som förälder har nog varit väldigt konsekvent med att ett nej är ett nej (icke förhandlingsbart oavsett ljudnivå på skrikandet) Samtidigt har jag fått lära mig att tänka efter innan jag säger nej så att det inte blir slentrian att alltid säga nej och sen behöva ändra sig till ett ja för att det faktiskt inte var genomtänkt. Jag har 3 barn 1 som är vuxen och två som är 10 och 14 och alla tre funkar alldeles utmärkt trots hyfsat långa dagar på dagis som små, det gäller att ge dem vettiga värderingar redan när dom är små och berätta vad som är rätt eller fel, men det viktigaste är och kommer alltid att vara mycket närhet och att de VÄLDIGT ofta får höra att de är älskade och duger precis som dom är.

Lycka till med din "forskning"//Lizette

2008-11-24 @ 22:05:41
Postat av: mammabecka

har svarat i ett blogginlägg!

kram

2008-11-24 @ 22:53:09
URL: http://mammabeckas.blogg.se/
Postat av: Kari

Et ENORMT spørsmål som jeg kommer til å fundere på resten av natten.(Jeg jobber som nattevakt)

Jeg prøver å være en god mor, men hvordan jeg definerer det...det må jeg tenke på. Send en kommentar til bloggen min, og minn meg på å svare om jeg ikke har "kommet tilbake" iløpet av morgendagen.

-klem-

2008-11-25 @ 01:54:12
URL: http://hestiaverden.blogg.no

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0