Om att läsa en bok som måste läsas

Jag hade problem med att ta mig upp ur sängen imorse.
Jag vet om att detta inte förvånar något utav er, men jag tänker så här.
Jag sov tre timmar igår, tre timmar som inte ens var i följd då jag gick upp och gjorde frukost till Emmah samt hjälpte henne med diverse småsaker, så inte konstigt att jag var trött imorse.

Jag tror att jag gick omkring som i dvala igår. Minnet från igår är faktiskt inte riktigt 100, och jag brukar ha ett bra minne. Tror också att jag var lätt irriterad och lite pipig, eller gnällig, men även jag är en människa försöker jag tänka smått för mig själv. Och nej, det handlar inte om mitt storhetsvansinne där, utan mitt dåliga samvete för att jag var gnällig igår.

Emmah är lämnad på dagis. Jag ska snart bädda sängen för att lägga mig och läsa min mycket spännande bok som handlar om kreativt utvecklande och liknande.
Varför, varför ska det vara så svårt att öpnna en skolbok?


Man tar fram boken, lägger den bredvid sig. Bara där blir man lite svettig i panna.
Genast kommer man på något annat superviktigt man har att göra först innan boken öppnas.
Springer iväg och storstädar köket eller liknande börjar göras.
Efter att köket är kliniskt rent lägger man sig bredvid den där boken igen.
Man tar fram den, tittar lite på den, och känner efter hur tung den känns.
Man vet att man borde, men orkar man?
Man öppnar första sidan. Tung som bly. Man vänder blad, och här bryter svetten fram, armen börjar darra av tyngden, tung som bly.
Ungefär här kommer man på att man måste titta posten, och för en gångs skull "noga" titta igenom all reklam.
Detta görs under ungefär 40 minuter, och man är noga med att inte missa någonting. Inte ens det väldigt billiga priset på tvättmaskinerna. Här kan man gärna börja jämföra priserna med, utan att man ens ska ha en tvättmaskin. Bara för att så att säga.
Man går långsamt tillbaka till sin bok. Suckar. Lyckas vända ett av de blytunga bladen, och där börjar texten.
I 10 minuter försöker man hitta en bra ställning för läsning. Detta är svårt, mycket svårt och varenda människa vet hur viktigt det är att man ligger bekvämt för att kunna ta in lärdomarna.

Man börjar nu läsa första meningen.
Just det, hungrig blir man ju. Ätit glömde man ju att göra.
Man lägger ifrån sig boken. Gör mat. Är man som mig gör man något enkelt, som går fort. Men vissa går ut, slaktar en höna, plockar denna, reder den, sätter in den i ugnen och tittar på medans den tillagas. Allt för att dryga ut på tiden.
Toaletten går man också på.

Efter många om och men, och nu har hela dagen avlöpt. Man ligger i sin säng för natten och tänker, nu, nu kan jag läsa några få sidor av min bok tills jag ska sova.
Då inser man, efter 3 sidor hur bra och spännande boken faktiskt är.
Den är ju riktigt lättsam och lättläst, samt vilka ideer man får. Här har man gått och skjutit upp någonting man egentligen tycker är riktigt intressant. Man somnar med visheten att imorgon kommer jag på en gång börja läsa min väldigt intressanta bok direkt då jag vaknar.

Yeah, sure!! Morgonen dagen efter börjar precis likadant som morgonen dagen innan. Man skjuter upp det tills det inte går att skjuta upp det mer.

Men nu ska jag börja med min bok, jag ska bara bädda sängen, ta en cigg, gå på toa, bosta håret, ta på mig bh, ringa något samtal, värma mat från igår, vattna blommorna, ropa in katterna, ringa mamma, kela med katterna, kanske städa lite snabbt, och sedan, sedan gott folk ska jag läsa min bok :)

//R

Kommentarer
Postat av: T

Ditt kanske bästa inlägg på bra länge! Som man känner igen sig och dessutom liiiiiite Egoina style, nice work!

2009-10-08 @ 11:27:50
Postat av: Lenka

Fy fan vilket knäckande inlägg. Riktigt skoj att läsa...som det står ovan, man känner definitivt igen sig. Varför ska det vara så svårt att öppna en bok, när man vet att det är ett måste? =)

2009-10-08 @ 15:10:32
Postat av: Madde K

hehe känner igen det där ;)

2009-10-08 @ 18:30:50
URL: http://pixiebob.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0