Bäddade sängar och ansvar i livet

Tänkte innan på det här med, "som man bäddar får man ligga"



Väldigt väldigt ofta stämmer det, små val, eller stora val man gör påverkar alltid ens framtid. Hur stort eller hur litet det valet än kan vara.

Men ibland tänker jag på det med Emmah. Med risk för att låta bitter, men bitter är jag inte.
Visst,den sängen bäddade jag, men inte ensam. Jag gjorde inte ens valet att behålla den bäddningen ensam.
Men här står jag idag, med en bäddad säng, ensam. Fortfarande på avbetalning, om man nu kan säga så.
Och inte många tycker det är konstigt, eller dåligt.
Om en pappa är ensam så blir det stora tidningsrubriker, uppståndelse och sympati.
Att det händer en tjej, är helt normalt.
Och vi i samhället accepterar det. Men ska det vara så? Borde man kanske inte uppfostra killarna till ´lite mer ansvar också?? För många tjejer blir ju faktiskt mer uppfostrade till det än killar. Pratade om den en dag i skolan. Blir man fostrad till man, eller föds man till det? Samma med kvinnlighet. Å andra sidan, kvinnligt i dag är ju absolut inte det naturliga utseendet, utan det är rakning, trimning, bantning, smink, träning och kläder. Men nu gick jag från ämnet.

Visst, jag förstår tjejer som skaffar barn lite med flit fastän killen inte vill, och sedan behåller mot hans vilja.
Där kan jag kanske inte säga så mycket, förutom att, sex medför ALLTID en risk, som man sällan tänker på.  Är man inte mogen för den risken, eller ovillig till att tjejen i fråga kanske en dag ska bära på ens barn, kanske man ska undvika sex med henne. För risken finns, skyddat eller oskyddat.

Okej, jag kanske låter hård, det är alltid skillnad från fall till fall, men i mitt fall..
Ska sova nu.
Jag älskar min dotter, mer än mitt liv och det är hon som gör det hela värt att levas, men jag tycker synd om henne.

Kommentarer
Postat av: camilla

Jo visst är det så att somman bäddar får man ligga ... det vill säga man får ta konsekvenserna av sitt handlande... Är ju också ensam med mina barn ... Levde ett lungt familjeliv svenssonliv somman kallar det ..skiljde mig och efter det ja du efter det vändes mitt liv upp och ner totalt allt som jag aldrig trodde skulle hända i mitt liv hände ... Mitt liv UPP OCH NER!!! Det totala kaoset utbröt då jag till slut vågade tala om för omvärlden at jag väntade barn med en betydligt yngre kille det var 1 januari lilla Elias väntades komma i mars ... ingen mer än jag och hans pappa visste tt han var på väg hans pappa tjatade många gånger att vi skulle berätta men ja kan säga JAG VÅGADE INTE jag visste att det skulle bli ett helvete för mej.. Så blev det också lilla Elias har varit hotad sen han låg i magen knytnäve i magen när jag var i 8e månaden är bara en sak av alla ..efetr lille elias föddes har livet varit fullt av hot och trakaserier av allra högsta grad ... har ofta fått stå till svars för det beslutet vi gjorde då vi beslöt att behålla barnet vi väntade ...Jag vet att jag sa till elias pappa att det krävs mycket mod att behålla ...Konsekvenserna för det valet vi gjorde har varit otroligt svårt och har medfört mer än vad jag någonsin kunnat ana och mycket har varit så otroligt jobbigt och lessamt ... Men jag brukar tänka att det är tur att jag inte visste vad jag skulle gå igenom för då kanske inte Elias funnits ... Jag har också många gånger tyckt synd om Elias för att hanvarit utsattt för så mycket prat och skvaller och även då hot...han har inte kunnat gå på dagis för det har varit risk för hot.. I dag är det relativt lungt efter nästan 3 års dårskap men jag tänjker ofta på hur livet kan ändras just på grund av beslut man tar ... så jag håller med Somman bäddar får man ligga... Tyck inte synd om din dotter hon har dej och många andra som skulle göra allt för henne ... Det räcker långt .. det finns en mening med allt och vi får inte större börda än vad vi kan bära ... men jag förstår dej i dit tänkande ... men andras handlande kan man inte ta ansvar över en paopa som inte finns för sitt barn han får en vacker dag ta konsekvenserna av varför han inte brydde sej,å den dagen kan du stå rak i ryggen och känna dej stolt över att veta att du gjort vad du kunnat för att skapa ett gott liv till din lilla flicka ... önskar dej allt gott ..du verkar vara en förståndig tjej... kram

2009-05-08 @ 08:24:31
Postat av: Bantningspiller

nice blog

2010-09-30 @ 13:26:49
URL: http://www.thermapower.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0