Irriterad på en dröm

Vaknade en timme senare än vad jag skulle gjort, även fast mina 2 väckarklockar stått och ringt ett tag, men ingen skada skedd, börjar inte förrän 9:15 så.

Va så arg inatt så jag nästan grät, usch, tänker på Sverige och på att vara Svensk.
Jag drömde att Svenskarna på något sätt blev förföljda, och alla blev jätte rädda, och sedan blev vi hånade utav hela världen. Kanske inte låter jätte irriterande men, sanning, iblans skäms man för att vara Svensk, och ändå tycker jag Sverige har väldigt mycket på kartan och i historian att vara stolt övet.
Jag menar, för väldigt väldigt länge sedan fanns Vikingar, Vikingar härjade, plundrade och skrämde slag på många andra länder, och de var burdusa, råa och framåt.
Vad ser vi av Svensken idag? Inte mycket, vi bor i ett rätt stort land med 9 miljoner människor, och vi är rätt tysta, tillbakadragna och sticker inte ut speciellt mycket alls här i världen.
Vad hände? Jag menar, Svensken om något borde väl vara stolt? Vi har överlevt vintrarna här i norden, vi har överlevt en fattigdom som fanns för bara lite mer än 100 år sedan, vi har överlevt trotts en del dåliga sommrar. Vi borde vara ett starkt folk, vi borde vara ett stolt folkslag, som vet vad vi vill och som sätter ner foten.

Varför är vi inte det?
Usch, jag blir så arg, för Sverige har så mycket att ge, och så mycket vi skulle kunna göra, istället..
Jag kanske skäms mest för att andra människor från andra kulturer verkligen påpekar detta, att Svensken är en lite skygg person, om man inte räknar med när den driker då.
Skäms också kanske för att folk brukar säga till mig, att jag inte verkar så "svensk" till sättet, men jag är så mycket svensk man kan bli, från rätt långt tillbaka.
Bara för att jag är rätt öppen, framåt, inte så rädd för att göra bort mig, och alltid hjälper till om jag kan utan att försöka lämpa över problemet på någon annan (tänker nu på om någon kommer och ber om hjälp på gatan tex)

Men nej, nu ska jag göra mig iordning för skolan, ska på föreläsning om lite mer lagar i Sverige. Ibland förstår jag bara inte varför vi är så mycket lagar om allting, och många går nästan emot varanndra.
Varför kan man inte köra på mycket sunt förnuft? Eller måste människan ha en regelbok som säger exakt vad som inte får göras och visse versa? Jag gillar sunt förnuft, men men

KRam kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0